Ga naar de hoofdinhoud

Voeding

Lekker gezond eten en drinken, houdt je fit!

Voeding heeft invloed op je gezondheid en je gewicht. Kinderen en jongeren kunnen beter hun aandacht ergens bijhouden – bijvoorbeeld op school – als ze gezond eten en genoeg (water) drinken.

 
Wij willen kinderen en hun ouders helpen, door ze te leren wat gezonde voeding is. Hoe kies je gezonde producten in de supermarkt? Hoe kun je gezond én lekker koken? En waar komt ons eten vandaan? Op die manier leren kinderen gezond te eten en te drinken. En kunnen zij dit later ook aan hun eigen kinderen leren. Zo krijgt elk kind de kans om gezond op te groeien.
 
De adviezen van het Voedingscentrum en de Schijf van Vijf zijn de basis voor gezonde voeding. Om het makkelijker te maken, richt Lekker Fit! zich op deze 4 voedingsadviezen:

  1. Drink meer water
  2. Eet meer groente en fruit
  3. Eet meer volkorenproducten
  4. Eet minder suiker

Op de kinderdagverblijven en scholen voor basisonderwijs richten we ons op: water drinken, groente en fruit eten, gezonde traktaties en een Lekker Fit!-lunch. In scholen voor voortgezet onderwijs, sportclubs, Huizen van de Wijk, kinderboerderijen en speeltuinen willen we gezonde producten in de kantines. Op school en in de wijk is er aandacht voor leren over gezond voedsel en gezond eten koken.

Doen jullie mee?

Lekker Fit! helpt graag met voorbeeldteksten en andere middelen voor je beleid.

Klik hier voor de poster en brochure over de 4 voedingsadviezen.

Of kijk bij de onderwerpen hieronder voor meer informatie en tips.

Water

Kinderen bestaan voor 65% uit water. Water is dus letterlijk van levensbelang. Water is ook het beste drankje tegen dorst.

Beter dan zoete drankjes met veel suiker. Bij kinderen die te zwaar zijn, komt dat vaak door drankjes met veel suiker.

Het water dat in Nederland uit de kraan komt, is erg schoon en goed om te drinken. En water uit de kraan kost minder dan zoete drankjes. Dus het is gezonder en goedkoper om water te drinken. Lekker Fit! wil kinderen

de gewoonte aanleren om water te drinken als ze dorst hebben. Water drinken wordt dan de standaard in plaats van een zoet drankje. Een zoet drankje is alleen nog voor bijzondere momenten. Als kinderen genoeg water drinken is dat goed voor hun gezondheid en ze kunnen beter hun aandacht erbij houden op school.

We helpen je graag met de Lekker Fit! middelen water

TIP: Water is ook goed voor een sport- en speldag. Met het populaire Lekker Fit! Waterflessenspel kunnen kinderen naar een flesje water vissen!

Groente en Fruit

Vitaminen, mineralen en vezels zijn voor kinderen erg belangrijk om gezond op te groeien. In groente en fruit zitten veel vitaminen, mineralen en vezels. De richtlijn is: 200 gram groente en/of fruit per dag. Maar in Nederland eten kinderen gemiddeld maar 80 gram groente en/of fruit per dag. Dat is veel te weinig om gezond op te groeien, ook voor heel jonge kinderen vanaf 6 maanden. Lekker Fit! wil kinderen en ouders graag helpen door kinderen aan te leren elke dag genoeg groente en/of fruit te eten. Hoe kun je iets lekker maken van groente zodat iedereen het lust? Hoe kun je fruit feestelijk presenteren? Door kinderen zelf verschillende soorten groenten en fruit te laten plukken, proeven en het vaak aan te bieden, wordt groente en fruit eten heel gewoon. Groente en fruit van het seizoen is vaak betaalbaar op de markt en in de goedkope supermarkt. Soms zijn er mogelijkheden om samen in te kopen. Scholen kunnen als aanvulling EU-schoolfruit (20 weken gratis groente en fruit) aanvragen bij: Schoolfruit – EU Schoolfruit.

We helpen je graag met de Lekker Fit! middelen groente en fruit

TIP: Weten hoeveel 200 gram groente is? Leen het leuke snoepgroenten weegspel

Trakteren

Ouders willen een feest voor hun jarige kind en daar hoort trakteren bij. Maar vaak zijn dit grote traktaties met veel calorieën. Lekker Fit! wil laten zien dat gezond trakteren ook feestelijk is. Bijvoorbeeld door ouders de richtlijn te geven: Één is genoeg en klein is oké. Of door te laten zien hoe je fruit leuk kunt versieren. In plaats van trakteren, kun je ook samen iets leuks doen. Of iets geks, bijvoorbeeld dat de jarige op de tafel mag staan en de rest ‘Er is er één jarig’ zingt.

We helpen je graag met de Lekker Fit! middelen trakteren

TIP: Ga naar de leuke en verrassende voorbeelden voor traktaties. Of bestel de feestelijke kaartjes met tips om mee te geven aan de bijna-jarige!

Lunch

Van gezond lunchen krijg je energie en ga je lekker actief en fit de dag door. Steeds meer scholen hebben bijvoorbeeld een continurooster waarbij de kinderen op school eten. De hele (school)dag gezond maken, is daarom een logische stap. Ook versterken we zo de gewoonte om volkoren producten, groente en fruit te eten en voldoende water te drinken. En leren kinderen en ouders meer over gezonde voeding.

We helpen je graag met de Lekker Fit! middelen lunch

TIP: Bestel de tipkaartjes voor in de lunchbox, of leen gratis de handige kookbox vol met keukengerei, bordjes, tafelkleden en lekkere en makkelijke lunchrecepten.

Eten koken

Als je zelf je eten klaarmaakt, weet je wat je eet. Je voegt namelijk zelf de groenten, olie, suiker, zout enzovoort toe. Dan zie je meteen wat je binnenkrijgt. Bovendien: bijna iedereen – ook kinderen – vindt koken leuk, als het maar makkelijk is. En met een feestelijk gedekte tafel is samen eten en proeven nog leuker! Lekker Fit! heeft een kookbox die je kunt lenen en heel veel lekkere recepten.

We helpen je graag met de Lekker Fit! middelen eten koken en recepten

TIP: Geen quinoa met spruitjes, maar onze favoriet de wortelhotdog!

Gezonde kantines

Mensen eten wat aangeboden wordt. Dat geldt (helaas) voor ongezonde voeding, maar gelukkig ook voor gezonde voeding. Bied daarom in de kantine van je school (voortgezet onderwijs), sportclub, Huis van de Wijk, kinderboerderij en speeltuin vooral gezonde producten aan. Presenteer de gezonde producten op een aantrekkelijke manier, verzin leuke aanbiedingen. Maak er een sport van om mensen te verleiden gezond te eten. Ga voor een gouden, zilveren of ideale kantine en verdien een Schoolkantine Schaal! Lekker Fit kan helpen met advies en tips.

We helpen je graag met de Lekker Fit! middelen gezonde kantines

TIP: doe inspiratie op bij een ‘Gouden’ kantine