Ga naar de hoofdinhoud

    Thema’s

  • Ontspanning

Doelgroepen

  • Jonge kind (0 tot 4 jaar)
  • Basisonderwijs (4-6 jaar)
  • Basisonderwijs (6-12 jaar)
  • Professionals in de wijk
  • Ouders

Slaap en een goede slaaphygiene en  slaapgewoonten zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling, gezond gewicht en welbevinden van een kind. Hoe zorg je ervoor dat je kind lekker slaapt? Elk kind is anders. Kijk goed wat je kind nodig heeft om uitgerust op te staan. Zijn er vaste tijden voor naar bed gaan en op staan? Is er een slaapritueel voor het naar bed gaan? En is het rustig in de slaapkamer? Gezonde leefstijl, voldoende bewegen, draagt ook bij aan een gezond slaappatroon.

Zoveel slaap heeft een kind gemiddeld nodig: 

  • Van 1 tot 2 jaar: 14 uur. Bijvoorbeeld 19.00 uur gaan slapen en 7.00 u op. En overdag nog 2 uur slaap.
  • Van 2 tot 4 jaar: 10 tot 13 uur en ’s middags een uur. Bijvoorbeeld 19.00 uur gaan slapen en om 7.00 op. En overdag nog een uur als nodig .
  • Van 4 tot 9 jaar: 11 uur per nacht. Bijvoorbeeld 20u gaan slapen en 7.00 op.
  • Van 9 tot 12 jaar: 10 uur per nacht. Bijvoorbeeld 21 u gaan slapen en 7.00u op.
  • Van 12 tot 18 jaar: 9 uur per nacht. Bijvoorbeeld 22 gaan slapen en 7.00u op.

Kinderen willen soms niet naar bed of komen lastig in slaap. Dat is normaal en hoort bij hun ontwikkeling.  Kijk bij onze middelen of links voor tips:

Downloads worden nog aangevuld 

Navigeer voorbij contactblok.