Ga naar de hoofdinhoud

thema: Ontspanning

Netwerkkaarten gezonde leefstijl per gebied

Als gemeente Rotterdam willen we de verschillende partners in het gebied graag ondersteunen om aandacht te besteden aan gezonde leefstijl. Maar ook buiten de gemeente is er veel aanbod op het gebied van sport, welzijn, zorg, opvoeding en financiën en dit verschilt soms per gebied. Om dit aanbod inzichtelijk te maken, zijn er netwerkschema’s per gebied opgesteld. Deze vind je terug onder de downloads op deze pagina.

In de netwerkschema’s vind je:

1. de netwerkkaart van het betreffende gebied waarin alle partijen zijn weergegeven,
2. een overzicht van de verschillende domeinen (sport, welzijn, zorg, opvoeding en financiën),
3. domeinpagina’s met daarop een korte omschrijving van de betreffende partijen, hun aanbod en een link naar meer informatie en contactgegevens

Heb je aanvullingen op dit schema? Of klopt er informatie niet? Stuur dan een mailtje naar lekkerfit@rotterdam.nl onder vermelding van ‘netwerkschema + de naam van het betreffende gebied’. Wij actualiseren het schema jaarlijks,  zodat een actueel netwerkoverzicht gezonde leefstijl is, waar iedereen in de wijk gebruik van kan maken. Jouw input is dan ook heel welkom!

Wetenschappelijke informatie, onderzoeken en thema-instituten

Lekker Fit! gebruikt zo veel mogelijk informatie uit onderzoek en wetenschap, effectief bewezen interventies en informatie van landelijke thema-instituten. Je kunt natuurlijk ook op de websites van deze thema-instituten kijken als je op zoek bent naar (wetenschappelijke) informatie, tips of interventies. Op deze pagina vind je links naar relevante instituten.

Meer informatie? Kijk bij de externe links.

 

Informatie omgaan met stress

Stress is een ander woord voor spanning. Iedereen heeft wel eens last van stress, jonge kinderen ook. Voor het eerst naar school is voor veel kinderen spannend, maar ook een verjaardagsfeestje kan spannend zijn. Dat is normaal. De spanning wordt ongezond wanneer een kind er last van heeft bij dagelijkse dingen. Zoals bijvoorbeeld niet meer kunnen slapen, opeens weer bedplassen of angst om met andere kinderen te spelen.

Het helpt kinderen als je als volwassene het goede voorbeeld geeft in moeilijke situaties. Leg bijvoorbeeld uit hoe je je zelf om gaat/ ging met stress. Help het kind te begrijpen waarom zij of hij spanning voelt en zoek samen naar manieren om rustig te worden. Zorg goed voor jezelf als volwassene: ontspan, sport en eet gezond. Ook dat is het goede voorbeeld geven van omgaan met stress.

Meer informatie over stress vind je op de website van het Centrum voor Jeugd en Gezin Rijnmond – zie de link!

Programma aanbod sociaal emotionele vaardigheden

Klassikale programma’s voor verschillende trainingen en spelmateriaal
Afdeling jeugd biedt heel veel programma’s op het gebied van sociaal emotionele vaardigheden van kinderen aan. Deze programma’s krijgen subsidie van de gemeente Rotterdam. Kijk bijvoorbeeld eens in de folder ‘klassikale programma’s’ voor verschillende trainingen en spelmateriaal (zie downloads).

Cursusaanbod centrum jeugd en gezin
Daarnaast is via de website van het Centrum voor Jeugd en Gezin een overzicht beschikbaar van alle gratis cursussen die voor (aanstaande) ouders en kinderen worden georganiseerd, online of op een locatie in de regio Rotterdam-Rijnmond. Er zijn cursussen over allemaal verschillende onderwerpen en fases, van zwangerschap tot je kind 18 jaar is. Bijvoorbeeld: je samen voorbereiden op het ouderschap, weerbaarheid, omgaan met pubergedrag, en alles daar tussenin. (zie externe links)

Theater op school voor het bespreekbaar maken van onderwerpen
Ook een mooie tip: gratis theater op jullie school, om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken. Kijk op de pagina Vrijheden (zie Externe links).

Positieve omgeving

Een positieve omgeving is belangrijk voor kinderen. Het helpt bij het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden. Een positieve omgeving helpt jou als ouder, welzijnswerker of leerkracht. In een positieve omgeving heb je duidelijke regels met elkaar afgesproken en is er meer helderheid en minder strijd. En heb je meer tijd en ruimte voor positieve aandacht en leuke dingen.  En het helpt je kind, om zich te ontwikkelen, uitdagingen aan te gaan en gezonde keuzes te maken.

Steunen:

  • Elk kind heeft recht op steun in de vorm van tijd, liefde, aandacht en betrokkenheid.
  • Bijvoorbeeld een kind dat jou in vertrouwen durft te nemen in plaats van aandacht te vragen via lastig gedrag.

Stimuleren:

  • De ruimte om zich te ontwikkelen, uitdagingen aan te gaan en moeilijkheden te overwinnen.
  • Bijvoorbeeld door het geven van een complimentje een kind motiveren om nieuwe dingen te leren.

Sturen:

  • Structuur en houvast in de vorm van regels, grenzen en verwachtingen.
  • Bijvoorbeeld altijd groeten als je de klas binnen komt.

Downloads volgen later.

Schermtijd

Hoeveel tijd een kind elke dag achter een scherm mag zitten, is afhankelijk van zijn of haar leeftijd.

Het is goed om van jongs af aan duidelijk en helder te zijn over beeldschermtijd. Dat is de tijd die je kind naar een beeldscherm kijkt, zoals tv, smartphone of tablet. Probeer 1 tot 2 uur voor het slapen gaan geen beeldschermen meer te gebruiken voor een goede nachtrust.

Tips:

  • Je kunt een kookwekker (of de timer van je telefoon) gebruiken om je kind te laten merken wanneer de tijd om is. Ga er wel een beetje soepel mee om. Als een filmpje nog maar een minuut duurt, mag je kind het nog wel even afzien.
  • Probeer gemopper of gehuil niet te belonen met meer schermtijd. Dat zorgt er alleen maar voor dat je kind dat zal blijven doen.
  • Let op afwisseling. Hiervoor kun je de 20-20-2 regel gebruiken. Laat je kind na 20 minuten schermgebruik een schermvrije pauze houden van ministens 20 seconden (voor de ogen) en laat je kind 2 uur per dag buiten zijn/ spelen.
  • Laat je kind op het beeldscherm met raam open, op het balkon of in de tuin voor wat extra frisse lucht.
  • Geef zelf het goede voorbeeld 🙂

Slaap algemene informatie

Slaap en een goede slaap hygiëne en  slaapgewoonten zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling, gezond gewicht en welbevinden van een kind. Hoe zorg je ervoor dat je kind lekker slaapt? Elk kind is anders. Kijk goed wat je kind nodig heeft om uitgerust op te staan. Zijn er vaste tijden voor naar bed gaan en op staan? Is er een slaapritueel voor het naar bed gaan? En is het rustig in de slaapkamer? Gezonde leefstijl, voldoende bewegen, draagt ook bij aan een gezond slaappatroon.

Zoveel slaap heeft een kind gemiddeld nodig: 

  • Van 1 tot 2 jaar: 14 uur. Bijvoorbeeld 19.00 uur gaan slapen en 7.00 u op. En overdag nog 2 uur slaap.
  • Van 2 tot 4 jaar: 10 tot 13 uur en ’s middags een uur. Bijvoorbeeld 19.00 uur gaan slapen en om 7.00 op. En overdag nog een uur als nodig .
  • Van 4 tot 9 jaar: 11 uur per nacht. Bijvoorbeeld 20u gaan slapen en 7.00 op.
  • Van 9 tot 12 jaar: 10 uur per nacht. Bijvoorbeeld 21 u gaan slapen en 7.00u op.
  • Van 12 tot 18 jaar: 9 uur per nacht. Bijvoorbeeld 22 gaan slapen en 7.00u op.

Kinderen willen soms niet naar bed of komen lastig in slaap. Dat is normaal en hoort bij hun ontwikkeling.  Kijk bij onze links voor tips.

Recepten

Samen koken met je kind kan een leuke en leerzame ervaring voor ze zijn.  Het is ook nog eens goed voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Op deze pagina vind je een aantal gezonde recepten om thuis of op school uit te proberen.

Waterspelletjes

Hittegolf? Vermaak de kinderen met deze leuke waterspelletjes!

Workshop waterkaraf versieren

In de waterkaraffenworkshop betrek je ouders op een actieve en leuke manier bij meer water drinken thuis. Tijdens het versieren van waterkaraffen vertel je interessante waterweetjes. Deelnemers kunnen ook vertellen over hun ervaring over water drinken thuis en bijvoorbeeld op school. S’ avonds kan de versierde karaf met lekker fris water meteen op tafel!