Ga naar de hoofdinhoud

Lekker Fit! Themadag

Themadag Lekker Fit! Woensdag 11 januari 2023

Tijdens de themadag van woensdag 11 januari jl. waren wij te gast bij Het Open Venster! Een prachtige locatie (met een schitterende nieuwe gymzaal) om onze eerste themadag van het nieuwe kalenderjaar met de gymleraren te starten. We trapten de middag af met een korte opening en een informatief stuk door grip op geluid. Daarna gingen we los met de workshops. Na de tweede workshops sloten we de themadag af en was er gelegenheid om na te praten met vakgenoten.

Workshops
Tijdens deze themadag konden de gymleraren kiezen voor twee workshops. Er was keuze uit vijf inspirerende workshops. Actief fysiek aan de slag, of meer theoretisch met een link naar de praktijk. Wat er ook gekozen was, de gymleraren gingen met nieuwe inzichten naar huis gaan. Hieronder een korte beschrijving wat elke workshop inhield met daarbij een leuke foto van deze geslaagde middag!

Spelend Leren – Marlies Bouman (Jantje Beton)

 Het schoolplein (en omgeving) is de uitgelezen plek om lekker in beweging te komen tijdens de schooldag. Hoe gevarieerder en uitdagender de inrichting, hoe meer er gespeeld en bewogen zal worden. Maar waar kun je op letten als je de tegelwoestijn bij jouw school om wil vormen naar een speelparadijs? En hoe kun je als (gymleerkracht) meer gebruik maken van het plein tijdens de les (ook als het nog een tegelvlakte is)? In deze workshop krijg je tips en inspiratie om morgen nog naar buiten te gaan!

 Winnen met Peuters!  – Mohamed Benziane (Lekker Fit! gymleraar en docent op de PABO)

 De peuters zijn vaak een doelgroep die we in en rondom de school zien rondlopen. We zien ze echter vaak niet terug in onze gymlessen. Zijn er veel voordelen om les te geven aan deze doelgroep en is het belangrijk voor deze kinderen? Vaak vinden we het wel belangrijk, maar missen we wat kennis en ervaring om met de doelgroep aan de slag te gaan. Hoe ziet een peutergymles eruit? Wat zijn mogelijkheden bij het lesgeven aan peuters die je bij de kleuters niet hebt? Verder zal er tijdens de workshop ook de inhoud een uitgeteste lessenserie die gericht is op peuters en kleuters met jullie worden gedeeld, zodat je het idee hebt hoe je een doorlopende lijn kunt creëren tussen deze doelgroepen.

 Gymmeester Daan – Daan Verver (bekend van Tiktok)

 In deze workshop ga je na een sfeerbepalende warming-up gezamenlijk aan de slag met uitdagende spelletjes. Uiteraard gaan we deze spellen spelen. Maar tijdens het spelen gaan we samen kijken hoe wij deze spellen kunnen differentiëren en kunnen uitbouwen. Leer met elkaar en van elkaar. 

  • Spellen waar je meteen iets aan hebt (en hopelijk nog niet kent).
  • Tips om spellen uitdagender te maken voor de bewegingstalentjes. 
  • Hoe maak je het zonder een etalage effect te creëren makkelijker voor de minder vaardige leerling?
  • Hoe maak je een spelletje nog intensiever? 

 Hinkelbanen 2.0 – Niels Persoon

 Iedereen heeft er wel eens een gezien. Een hinkelbaan op het schoolplein van 1 t/m 10 waar je (bijna) nooit een kind ziet spelen. Zonde! De mogelijkheden voor hinkelbanen zijn eindeloos in samenwerkingsvorm, als wedstrijdje, beweegtussendoortje of juist als actieve start van de dag. Hinkelbanen kunnen veel aantrekkelijker, uitdagender, intensiever, groter en er kunnen tal van elementen toegevoegd worden om bewegend leren toe te passen.

 Tijdens de workshop krijg je praktische tips (theorie en praktijk) en inspiratie en kun je de volgende dag al aan de slag met het maken van jouw hinkelbaan!

 Het Bewegend Kind – Teun Custers

Tijdens deze workshop worden de volgende punten aangestipt:

  • Belang van bewegen: Belang van motorisch bewegen voor totale ontwikkeling van het kind.
  • Rol vakdocent: Coördinerende rol van het vak ‘Bewegen’ op school.
  • Integratie binnen het onderwijs: Bewustwording leerkrachten.
  • Wat kun je al doen voor duurzame ontwikkeling als er een beleid is op het gebied van bewegen?

 

Mocht je jezelf nog willen aanmelden voor het gehooronderzoek? Vraag dit dan even bij je projectleider Lekker Fit!